Formtoppning

Om drygt 2.5v går jag in i en period där jag vill vara i bra form, så börjar vara dags att fixa till det nu. Började väl egentligen förra veckan med att försöka träna ner mig lite, och nu några dar med mindre träning och mkt vila. Sen ska jag börja leta farten i benen med hård träning igen, men då inte lika långa och slitsama pass. Utan kortare och intensivare träning blandat med lite mer tid för vila istället. Är rätt inviduellt hur man formtoppar bäst, men jag har kommit fram till att jag behöver rätt mkt träning. Att vila för mkt gör mig bara väldigt seg, så tränar på nästan som vanligt men ändrar vissa av intervallerna och kortar ner tiden något. Så man inte tar ut det där sista varje gång, för man vill ju nu att benen ska kännas piggare för varje dag och inte tvärtom. Varför då formtoppa till slutet av maj??  Jo jag har rätt mkt race veckorna därefter som jag vill prestera på, sen satsar jag ju inte på Xco SM i juli. Utan kommer vilja ha min andra formtopp till augusti, och då passar det bra att testa nu hur jag gör på bästa sätt. Sen under slutet juni och början juli ha en period med mkt träning igen, för sen i juli är det nån vecka träningsfritt då semester med familjen står på schemat och efter det blir det formjakt igen 😀

Det var planen för hur min form ska vara, då är det bara att genomföra jobbet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack