Långloppstips #2

Del 2 i min lilla tipshörna för långloppen, det jag nog får mest frågor om ska den handla om.. Däck!
Förstår att detta är en stor fråga för många, är ju något som gör stor skillnad och som inte kostar skjortan att byta. Däckval för långloppen skiljer sig mot Xco för mig iallafall, Xco vill jag ha mer grepp i däcken för att kunna ta kurvor mm lite mer aggressivt. Men långlopp är något annat, man har inte samma typ av kurvor och det är högre hastigheter som gäller. För mig handlar det då om så lågt rullmotstånd som möjligt, jag vill spara så mkt energi det går under loppen. Visst kommer det delar av banan som däcken kanske ger för dåligt fäste på, men dom är få och korta. Så då får man leva med den kompromissen, har hellre bra däck på dom andra 99% av banan.. Så jag kör så lättrullat det går, för min del är det Continental Raceking för det mesta. Men alla märken har ju sina lättrullade däck, så bara att hitta sin favorit.

Sen är det nästa fråga, ska man köra med förstärkta sidoväggar eller inte?? Jag varierar lite där, är ju tryggare med Protection modellen. Så på tävlingarna där jag verkligen vill ta mig i mål, och där det är väldigt stenigt kör jag protection. Men ofta rullar dom gummiblandningarna sämre, och så är dom tyngre. Så på tävlingarna där jag verkligen vill prestera och ett toppresultat är viktigt, väljer jag dom tunna däcken. Detta gör ju att risken för punka kanske ökar, men det som gör hål på att nytt och fräscht däck gör ofta hål på det oavsett protection eller inte..
Men på etapplopp tex skulle jag ändå välja protection, för där vill man varje dag  sig i mål.

Sen har vi det här med lufttryck i däcken, detta är svårt!! Ska man tro på många så är det ju knappt 1bar som gäller, jag vågar och vill inte gå så lågt. Utan jag har lite mer i mina däck, brukar ligga på 1.8bar ungefär. Vill inte slå igenom för mkt och tycker punkarisken ökar för mkt om jag sänker mer, kör ju självklart slanglöst men upplever att jag punkar mer när jag går ner mot 1.5bar. Men här rekommenderar jag att ni testar er fram, gäller att hitta eran optimal tryck. För det behöver ni en digital tryckmätare, för pumpar visar alla olika. Och kanske har ni inte eran pump med jämnt...  Men 9 av 10 gånger så använder jag tummen och klämmer med, den funkar rätt bra också ☺😉 Iallafall om man gjort det i några år..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack