Långloppstips #1

Är ju sjuk och kan inte träna själv, så inget att skriva om där.
Då kan jag ju dra igång med lite tips inför långloppen som snart börjar, detta är ju mina tips och upplevelser så inga absoluta sanningar.. Men kanske kan det var nått som man tänker till om, jaja det bli väl några sånna här tipsinlägg under april månad.

#1 Var förberedd!!  Denna första del är väldigt självklar egentligen, men hur många gånger har man inte hört i startfållan"ja jag har ju inte hunnit träna som jag vill" Detta ser jag inte som en ursäkt, för jag menar hur lång tid är det sen senaste tävlingen.. Jo ca 7-8 månader, så tid har man verkligen haft. Det handlar bara om att veta vad man vill, vet man om i januari att man ska köra långlopp i Maj då hinner man förbereda sig oavsett nivå. Här gäller det att vara förberedd både med träningen, men även mkt annat. Närmare inpå tävlingarna gäller det att börja ha koll på att kläderna man ska ha sitter bra, att cykeln är i skick för tävling, magen ska ha provat och godkänt sportdrycken man ska ha. Hur mkt energi behöver jag ha med i fickorna, måste jag ha lagning av flaskor eller kommer jag ha tid att stanna i depåer och fylla på. Detta måste man veta innan, och har du planerat att stanna i depåer, gör då det och hoppa inte över första bara för att du känner dig pigg då...
Det gäller även att ha koll på banan, hur ser den ut, vart ligger långa backar mm

Boka boende i tid så du vet vart du ska bo, alltid en fördel bo nära men bara man har koll på hur man tar sig till startområdet och hur lång tid det tar är det lungt. Finns inget värre än att stressa till starten, jag vill vara ute i god tid för annars kommer paniken.

Vi kommer mer till det i ett kostinlägg, men se till att du har testat frukosten du ska äta innan, sitt inte och vräk i dig av frukostbuffén på hotellet bara för att det ingår i priset..

Kvällen innan lägger man fram allt man ska ha med, energi, slang, pump mm. Detta så man vet att allt är med, sen kan man sova gott 😀

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack