Intryck av Xtr Di2..

Kört 3pass på min nya Mtb, hur den känns och funkar återkommer jag till när jag provat lite mer. Men har ju bytt växelsystem från Sram till Shimano, dessutom till elektroniska växlar och låsning av gaffeln.
Rätt stor skillnad faktiskt, hur syncroshift funkar vet jag inte än. Aldrig kört på växel där den velat växla ner fram än, bara testat att den gör det i garaget. Den elektroniska låsningen till Fox gaffeln är en uppenbarelse, så grymt lättanvänd!! Detta gör att man faktiskt använder den mkt mer, annars har jag nästan alltid haft gaffeln öppen. Men nu ändrar man hela tiden mellan öppen och låst efter terrängen, så den är skitbra!! Dom elektroniska växlarna är lättjusterade, så enkelt att få dom perfekta. Sen växlar dom väldigt snabbt och effektivt, så helt plötsligt växlar jag mkt mer också.. Vet inte om det beror på att det går enklare,  eller att det är så täta steg mellan växlarna. På Sram är det rätt stora hopp mellan vissa växlar, detta för att dom vill ha stort spann. Men nackdelen blir att man ibland har svårt att hitta rätt växel, vilket i mitt fall har gjort att jag legat kvar länge på samma växlar. Nu hittar man rätt växel snabbare på stigarna, nackdelen är ju att spannet är mindre.. Så gissar att detta är en smaksak vad man gillar bäst, men helt klart är att jag gillar detta riktigt ordentligt. Kommer köra med 2 klingor ett tag nu i början, men märker jag att den lilla aldrig används så blir det på med en oval singelklinga. Spara lite vikt och få köra med mina älskade ovala klingor ;-)

Så för att sammanfatta det hela, Xtr Di2 är svindyrt men grymt bra!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack